وسواس احتکار چیست
شرکت PTS
وسواس احتکار چیست
چهار شنبه 24 فروردين 1401 ساعت | بازدید : 1605 | نویسنده : ولی غلامی | ( نظرات )

وسواس احتکار چیست

وسواس احتکار نوعی از بیماری روانی می باشد که در آن فرد برای اینکه برخی وسایل را که اصلا هم نیازی ندارد دور بیندازد در برابرش مقاومت نشان می دهد، شاید وسایل این دسته از افراد از نظر برخی افراد دیگر به طور کل بدرد نخور به نظر آیند ولی این دسته از افراد اصلا آنها را دور نخواهند ریخت. اگر شما ناگهان پس از چند روز با فردی که دارای وسواس احتکار است مواجه شوید او را با انبوهی از وسایلی می بینید که دورش را فراگرفته است و اصلا دل از آنها نمی کند.

فرد دارای وسواس احتکار آن قدر این عادتش را ادامه می دهد تا خانه اش پر از وسایل دورریختنی خواهد شد. بعضی مواقع فرد وسایل را بی نظم می چیند ولی همان طور که وسایلش را چیده، دوست دارد وسایلش را نگه دارد ولی این کار نوعی اختلال روانی است و این گونه افراد دار اضطراب های شدیدی نیز هستند ودر بعضی مواقع به سلامتی خودشان نیز ضرر می زنند.

علت ابتلا به اختلال وسواس احتکار

در این نوع از اختلال وسواس، معمولا فردی که احتکار می کند دلیلی برایش کارش به طور مشخص وجود ندارد ولی این مورد می تواند نشان از یک بیماری روانی ای باشد که سلامت روانی و روحی او را لکه دار کرده است. مثلا شاید فرد دچار زوال عقل است و قادر نیست وسایلش را طبقه بندی کند و آنهایی را که نمی خواهد دور بریزد. به طور کلی افرادی که دچار وسواس احتکار هستند دارای افسردگی بسیار شدیدی نیز می باشند یعنی اگر آن کاری را که می خواهند به موقع انجام ندهند و یا وسایل مورد نیازشان را نگه ندارند، ترس شدیدی سراسر وجودشان را فرا می گیرد. همچنین این افراد دارای اختلال وسواس اجباری نیز هستند و یعنی در انجام بسیاری از کارها زیاده روی می کند و یک کار را چندین بار انجام می دهند تا حس ترسی که درونشان است از بین برود.

ممکن است که هر فردی اشیایی را برای خودش جمع آوری کند که مثلا از این وسایل به عنوان دکور در خانه اش استفاده کند و این مشکلی ندارد، ولی فردی که دچار اختلال وسواس احتکار است به طور کلی وسایلی را جمع آوری می کند که ارزش خاصی برای هیچ فردی در دنیا ندارد ولی ممکن است فرد بیمار دلایلی برای خودش در جمع آوری وسایل داشته باشد که در زیر ما برخی از این دلایل را بیان می کنیم. فرد بیمار در این حالت می گوید که وسایلی که او جمع آوری می کند، او را به یاد فرد و یا خاطره ای می اندازد که مربوط به گذشته فرد بیمار می باشد.

بهترین روانشناس کودک در تهران، افرادی که به وسواس احتکار مبتلا می شوند ممکن است از اوایل نوجوانی به این امر متبلا شوند و خانواده ها بسیار باید از این منظر مراقبت فرزندان نوجوانشان باشند، چون هر چه فرد سنش بالاتر برود اختلالات بیماری اش بیشتر می گردد و زندگی فرد مبتلا را تحت تاثیر قرار می دهد.

باید در ابتدا بدانید که افراد مبتلا به وسواس احتکار فقط مواردی مثل کتاب و یا لباس را احتکار نمی کنند مثلا فردی که اطلاعات زیادی در کامپیوترش دارد و اصلا دوست ندارد اطلاعات اضافی اش را پاک کند نیز به وسواس احتکار مبتلا می باشد، چون همان طور که گفته شد از اینکه فرد از دست وسایلش خلاص شود دچار استرس و اضطراب می گردد.

از وسایلی که فرد بیمار در این حالت احتکار می کند می توان به برخی وسایل مثل دفتر و یا روزنامه و کتاب و البسه مختلف و لوازم خانگی اشاره کرد. این دسته از افراد چون بیماریشان می تواند به زندگی شان لطمه وارد کند باید به یک درمانگر مراجعه کنند تا بیش از این آسیبی به زندگیشان وارد نشود.

پیامد های اختلال وسواس احتکار

همان طور که در قسمت بررسی شخصیت فرد مبتلا به وسواس احتکار مطرح کردیم، گفتیم که این افراد رابطه خوبی با خانواده و دوستانشان ندارند و به همین دلیل همیشه تنها هستند. چون این افراد همیشه تنها هستند از تنهاییشان نیز لذت می برند و شاید هم هیچ وقت ازدواج نکنند و مجرد بمانند.

این دسته از افراد چون نظم و نظام خاصی ندارند اصلا هم از نظر نظافت به محلی زندگیشان توجهی نمیکنند و این امر باعث بروز برخی بیماری ها در فرد می شود. افراد مبتلا به وسواس احتکار به دلیل اینکه همیشه دوست دارند و سایل زیادی را جمع آوری کنند دچار پیش فعالی نیز ممکن هست باشند که این امر ریشه در دوران کودکی فرد را دارا می باشد.

درمان وسواس احتکار با mehdikhalili

داده ها و اطلاعات مناسبی در خصوص وسواس احتکار در دسترس نیست ولی چون وسواس احتکار یک اختلال به حساب می آید فرد می تواند به مراجعه به روانشناس بالینی و درمانگر مشکل خودش را تا حدودی حل کند. وسواس احتکار در طول عمر فرد ادامه خواهد داشت ولی با مراجعه به یک درمانگر می توان از شدت بیشتر آن جلوگیری نمود.

ممکن است یک یا چند وسیله ای فرد را به یاد یک دوست یا عزیزی بیندازد و ممکن است حتی فرد یاد دورانی بیفتد که در آن دوران احساسات تنش زایی را به همراه هیجان تجربه کرده است در نتیجه به طور کلی فرد دچار اختلال روانی احتکار می شود.

ممکن است که یکی از اعضای خانواده فرد نیز دچار وسواس احتکار باشد که به صورت ژنتیکی از گذشتگانش این ژن را به ارث برده است در نتیجه فرد مبتلا که ممکن است نوجوان نیز باشد این ژن را در هنگام تولدش دریافت کرده که در سنین نوجوانی به بعد این ژن فعال خواهد شد که می تواند زندگی فرد را مختل کند.

 



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
آرشیو مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان tanzkadeh و آدرس tanzkadeh.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 145
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 19

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 322
:: باردید دیروز : 58
:: بازدید هفته : 1494
:: بازدید ماه : 22763
:: بازدید سال : 62833
:: بازدید کلی : 1074300