شرکت PTS
چگونه خواسته هایمان را به طراح لوگو بگوییم
سه شنبه 15 فروردين 1402 ساعت | بازدید : 621 | نویسنده : ولی غلامی | ( نظرات )

معمولا هنگامی که افراد به فکر طراحی لوگو برای کسب و کار خود می افتند با این سوال روبرو می شوند که چگونه خواسته ی خود را با طراح لوگو درمیان بگذارند. احتمالا متوجه شده اید که تبدیل ایده هایتان به کلمات گفتاری و نوشتاری، کاری بسیار مشکل است، درصورتی که نتوانید با زبان صحیحی با طراح لوگو تان تعامل برقرار کنید، طراح قادر نخواهد بود تا از استعدادهای خود در طراحی آرم شما استفاده کند.
در مطلب می خواهیم به چگونگی بیان درخواست و انتقال ذهنیت به طراح گرافیست بپردازیم.

یک اصل اساسی در دنیای علم و کار وجود دارد و آن اینکه: به تخصص یکدیگر اعتماد کنید.

شما برای داشتن یک لوگو حرفه ای به یک طراح حرفه ای نیاز دارید. پس با او مشورت می کنید چرا که خود شما به این کار علمی ندارید پس اگر طراح شما می گوید که فلان کار شدنی نیست، یا انجامش ضرورتی ندارد و یا برای رسیدن به هدف شما کمکی نخواهد کرد، به حرف او گوش دهید و سعی نکنید که به او بگوئید چطور کارش را انجام دهد.
چرا که طراحان با مفاهیم طراحی لوگو به خوبی آشنائی دارند و قطعا بنا بر تجربه ای که دارند بهترین ایده ها را در طراحی شما ارائه خواهند داد.

۹ پرسش اساسی که خواسته ی خود را با طراح لوگو درمیان بگذارند

۱- نام فروشگاه، موسسه، وبسایت، شرکت و یا سازمانی که درخواست طراحی لوگو برای آن دارید؟

۲- توضیح مختصری در مورد شرکت، محصولات و یا خدمات ارائه دهید.

۳- لوگو شما قرار است عمدتا در چه مواردی مورد استفاده قرار گیرد؟ (مثلا: وبسایت، کارت ویزیت، مرسومات چاپی، …..)

۴- کلمه ای که می خواهید در طراحی لوگو یا همراه با طرح لوگو استفاده گردد را بنویسید.

۵- آیا شما رنگ یا رنگ های خاصی برای لوگویتان در ذهن دارید؟ چه رنگ هایی؟

۶- لوگو شما می بایست بیانگر چه چیزی باشد؟ و چه احساسی را در بیننده آن بوجود آورد؟

۷- آیا تفاوت های ظریف در هجی حروف کلمه یا کلماتی که میخواهید در لوگو بکار برده شود وجود دارد؟
(یعنی مثلا در انگلیسی تمام حروف بزرگ یا کوچک باشد، و یا مخفف، و یا پس از هر حرف فاصله ای باشد …)

۸- آیا مثال)نمونه) و یا سبک لوگو یی از شرکت های دیگر که شما دوست دارید یا دوست ندارید وجود دارد؟

۹- هر گونه اطلاعاتی اضافی که شما فکر می کنید به ما در ارائه طرح مورد نظرتان کمک نماید را اعلام نمایید.

و در آخر

برای بسیاری از خدمات ارائه شده مانند طراحی گرافیک هزینه ها تقریبا مشخص شده است اما هر شرکت بسته به تجربه و میزان حرفه ای بودن قیمت های متفاوتی دارند. ذکر این نکته ضروری است که در بسیاری از مواقع تغییراتی که شما می خواهید یا ایده هایی که در ذهن دارید در ظاهر بسیار ساده به نظر می رسند ولی در زمان اجرا می توانند بسیار سخت و پیچیده باشند پس از لحاظ قیمت طراح را در فشار و منگنه قرار ندهید و برای سختی های کار او ارزش قائل شوید.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


پنج دلیل خوب برای اهمیت داشتن یک طراحی لوگو برای نام تجاری شما
سه شنبه 15 فروردين 1402 ساعت | بازدید : 634 | نویسنده : ولی غلامی | ( نظرات )

نام های تجاری توسط نشانه های آنها(آرم، لوگو) کامل می شوند، حتی اگر چنین نبود بیشتر مردم جهان سعی داشتند و دارند که نام تجاری خود را به نوعی خاص نمایش دهند. اگر معرفی جهانی و تسلط شما بر صنعتی که در آن وارد شده اید، دلایل کافی برای داشتن یک آرم برای شما نیست؛ در اینجا پنج دلیل خوب دیگر برای اهمیت داشتن یک طراحی آرم یا لوگو مخصوص نام تجاری شما وجود دارد:

   

  1. لوگو مهم است زیرا هویت شما را نشان میدهد.

در روزگار قدیم و در غرب ، گاوچران ها نام خود را بر روی گاوها داغ می زدند. اینکار باعث می شد گاوهایی که در تملک آنها بود از بقیه گاوها متمایز شوند. طراحی لوگو نیز باید چنین باشد. حک شدن لوگو بر روی محصولات شما ، کارت ویزیت ، وبسایت و غیره، نشان دهنده ی مالکیت شما به آن محصول یا خدمات را نشان می دهد. اینکار به مشتریان بالقوه جهانی نشان می دهد که محصولات شما چیست ، چه خدماتی ارائه می دهید و یا سود شما برای مصرف کنندگان چیست؟

 

آرم شرکت Swirl Frozen Yogurt جای هیچ شکی نسبت به فروش شرکت باقی نمی گذارد، لوگوی Swirl Frozen Yogurt شک و تردید کمی در مورد محصولی که می فروشد باقی می گذارد.در حالیکه ظاهر لوگوی Noble Pillow بیانگر  یک شرکت سلطنتی است و نشان می دهد این بالش برای خانواده سلطنتی مناسب است. به طور معمول یک نشانه و نماد معقولانه به نفع مصرف کننده صحبت می کند . ( به عنوان مثال نماد جغد در Minds Book Box window که بیانگر بچه های باهوش است )

  1. مشتریان جدید را به شناخت خود تشویق کنید

ما در یک دنیای تک رنگ زندگی نمی کنیم . مردم مجذوب طراحی های جذاب، جالب و رنگی می شوند. لوگویی که نشان بسته بندی شماست و یا بر روی بسته بندی محصولات شما نقش می بندد باید به گونه ای طراحی شود که توجه مشتری را جلب و موجب تحریک حس کنجکاوی مشتریان احتمالی شما شود. باید حداقل نگاه مشتری را به سمت خود جلب کند تا امیدوارانه محصول شما را خریداری کنند.

 

رستوران Forager’s Table  که متخصص غذاهای خانگی سالم ( مزرعه به میز ) است ، برای جلب توجه لوگوی خود را به صورت ارگانیک طراحی کرده است. آنها می توانند از این آرم در تابلوها، منوها و وب سایتشان استفاده کنند تا مشتریان شکمو در جستجوی این رستوران برای تجربه این غذاهای خاص باشند. لوگو با این دسته از محصولات آرایشی مراقبت از پوست به خوی ارتباط برقرار کرده و مزایای این محصول را به طور کامل نشان می دهد. با طراوت ف ملایم ، طبیعی و سالم . سادگی مؤثر و مفید این محصول باعث می شود که من بخواهم آن را از قفسه خارج کنم و در سبد خرید خود قرار دهم.

  1. وجه تمایز ( شاخصه ) شما در رقابت با دیگران

علائم و نمادهای خاص وجود دارند که نشان دهنده صنایع یا محصولات خاص می باشند .به عنوان مثال چند مکان پیتزا را با لوگوییک سر آشپز ایتالیایی سبیل داربا کلاه سفید و لبخند دیده اید ؟ یک لوگوی خوب نشان می دهد که شما چه کسی هستید، اما باید شما را از بقیه متمایز کند. یک لوگوی خوب باید متفاوت باشد. (باید شهامت متفاوت بودن را داشته باشید)

 

در حالیکه معمولاً هیچ کس یک خرس در جنگل را با یک شرکت سرمایه گذاری مرتبط نمی داند ( و در حقیقت ممکن است  از تصویر خرس بخاطر ارتباط آن با یک بازار بد اجتناب کنند ) ، لوگوی Bear Creek Capital کار بسیار خوبی برای متمایز کردن این شرکت و تطبیق آن با روستایی است که با نام آن شرکت مطابقت دارد . یقیناً لوگوی Midnight Pizza ار آن سرآشپز ایتالیایی که ما به دیدنش عادت کرده ایم، فاصله زیادی دارد. به علاوه من فکر می کنم همه ما می توانیم زوزه گرگ ها را برای خوردن پیتزای آخرشب تحمل کنیم.

  1. وفاداری به برند

بعد از گذشت زمان ، یک شرکت شاید  لوگوی خود را برای بروز رسانی و یا انعکاس و بازتاب برخی تغییرات ، مجدداً طراحی کند. به عنوان یک بازاریاب این را مسئله برای من قابل درک است. به عنوان یک مصرف کننده از این کار تنفر دارم . وقتی به نشان تجاری مورده علاقه ام عادت کرده ام و آنها آنرا تغییر می دهند احساس میکنم یک مقدار به من خیانت شده است. حالا باید مغزم را مجدداً آرام کنم و تمرین کنم تا چیز جدید پیدا کنم. وفاداری به برند بسیار مهم و بزرگ است و هر کسب و کار نیاز به تقویت و رشد دارد. یک لوگوی مشخص و آشنا راهی دراز و طولانی در جهت ساخت و ایجاد وفاداری به برند طی کرده است.

 

هر دوی این لوگوها روشن، متمایز ، جالب و به اندازه کافی به یادماندنی هستند و یافتن آنها از بین محصولات یک قفسه شلوغ کار آسانی است.

  1. می توانید همه جا باشید

قراردادن لوگو در همه بازاریابی ، بسته بندی ، محصولات،رسانه های اجتماعی ، وب سایت و غیره راهی برای تبلیغ مداوم برند و پیغام شماست. چه در فروشگاه ، چه در خانه مشتریان و چه به صورت آنلاین . می توانید هرجایی که می خواهید باشید. اگر شما پیام تجاری خود را توسعه داده اید و با موفقیت آن را به لوگوی خود وصل کرده و گره زده اید ، هرکاری که می کنید و ایجاد کرده اید با لوگو و نشان تجاری شما در ارتباط است.

 

این لوگوها به راحتی توسط علامت های روی کالا به صورت بازاریابی سیار منتقل می شوند. یک لوگوی ساده برای وقتی که قرار است در انواع مواد و یا در رسانه های مختلف به نمایش گذاشته شود ، بهتر است.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


آشنایی با چاپ دیجیتال
سه شنبه 15 فروردين 1402 ساعت | بازدید : 591 | نویسنده : ولی غلامی | ( نظرات )

چاپ دیجیتال معمولا شامل چاپ حرفه ای در تیراژهای پائین توسط نشر رومیزی و دیگر منابع دیجیتال است که توسط چاپگرهای لیزی و چاپگرهای لارج فرمت و یا جوهرافشان حرفه ای انجام می‌شود. با توجه به این که چاپ دیجیتال دارای هزینه بیشتری برای چاپ هر صفحه در مقایسه با روشهای سنتی مثل افست است ولی این قیمت بالاتر معمولا با صرفه جویی در هزینه های دیگری چون تهیه پلیت های چاپ انجام می‌شوند در تیراژهای کم تعداد جبران پذیر است. چاپ دیجیتال امکان چاپ سریع پس از تقاضا در تیراژ کم را فراهم آورده و امکان تغییر طرح و محتویات آن در هر برگ چاپی را در اختیار می‌گذارد. همچنین در چاپ دیجیتال صرفه جویی در نیروی انسانی و توان رو به گسترش ماشین های چاپ دیجیتال در بالا بردن کیفیت چاپ، پایین آمدن هزینه تمام شده چاپ هر برگ چاپی و بالا رفتن تیراژ در چاپ دیجیتال به این معناست که چاپ دیجیتال در حال رقابت با چاپ افست و حتی پیشی گرفتن از آن می باشد. منظور از چاپ دیجیتال در بازار ، چاپ تونری به وسیله ی انواع چاپگرهای لیزری حرفه ای روی انواع کاغذ می باشد.

 

در چاپ دیجیتال که در آن دستگاه چاپ به یک کامپیوتر متصل می شود، کامپیوتری که اطلاعات مورد نظر برای چاپ شامل تصاویر و متن و غیره را به دستگاه چاپ دیجیتال فرستاده بعد دستگاه چاپ دیجیتال آنها را چاپ می کند. پس دستگاه چاپ دیجیتال دستگاهی است که به کامپیوتر متصل و اطلاعات را از آن دریافت می کند، مثل پرینترها. نکته قابل توجه این که در روش های رایج هم از فن آوری دیجیتال استفاده می شود اما به معنای وصل بودن آن ها به کامپیوتر به معنای دریافت تمام اطلاعات قابل چاپ نیست. مثلا در چاپ افست ما برای تهیه ی فیلم و زینک و … از فن آوری دیجیتال استفاده می کنیم در ضمن ممکن است یک سری کنترل کننده دیجیتالی در ماشین چاپ باشد ولی این ها یک ارتباط غیر مستقیم است و می توان گفت استفاده غیر مستقیم از فن آوری دیجیتال می باشد. زمانی به یک دستگاه چاپ، چاپ دیجیتال گفته می شود که آن دستگاه اطلاعات را بصورت دیجیتالی و مستقیم دریافت کرده و آن را چاپ کند. دستگاه های چاپ دیجیتال هم دارای انواع مختلفی هستند و دارای تکنولوژی های متنوع می باشند، مثلا پرینتر جوهر افشان، چاپ لیزری در اندازه ها و ابعاد و کارایی های خاص خود، بزرگ و کوچک و همه به یک کامپیوتر وصل هستند.

تفاوت های اساسی چاپ دیجیتال با دیگر روشهای چاپ

چاپ دیجیتال با چاپ افست و لتر پرس تفاوت های اساسی دارد که از جمله این تفاوت‌ها :
– با حذف مراحل پیش از چاپ( لیتوگرافی)، فرآیند چاپ دیجیتال کوتاه تر می باشد.
– در چاپ دیجیتال هزینه چاپ به تعداد نسخه‌های چاپی ارتباطی ندارد و برای هر برگ چاپی هزینه ثابت است.
– در چاپ دیجیتال مواد باطله مثل: کاغذ و مواد شیمیایی کمتر می شود چون لازم به رسیدن به رنگ یا تنظیمات موقع چاپ نیست.
– در چاپ دیجیتال در هر دور چاپ می توانید فایل متفاوتی را چاپ کنید چرا که در این روش از پلیت استفاده نخواهد شد.

کاربردهای چاپ دیجیتال

چاپ در تیراژ محدود
در چاپ دیجیتال به دلیل حذف پلیت و چاپ مستقیم از کامپیوتر به روی سطح چاپی و امکان کالیبراسیون دستگاه امکان چاپ در تیراژ پایین حتی یک نسخه با هزینه کم وجود دارد به همین دلیل این روش چاپ دیجیتال برای مصارفی مثل تهیه نمونه و یا چاپ محصولات کم تعداد و سریع کاربرد زیادی دارد. یک چاپگر دیجیتال برای چاپ میلیون ها برگ ساخته نشده است، بلکه باید بتواند در طول مدت زمان عمر خود نهایتاً هزاران برگ چاپ کند، که البته این کار را خیلی خوب انجام می دهد . بنابراین با توجه به هزینه تمام شده و سرعت کار، چاپ دیجیتال برای چاپ در تیراژ محدود عملیاتی و به صرفه می باشد. البته از سال 2010 فناوری های جدیدی در چاپ دیجیتال بکار گرفته شده که با استفاده از تکنولوژی نانو در جوهر چاپی و همچنین تغییر سیستم پاشش جوهر، دستگاه های دیجیتال جوهر افشان توانستند بسیاری از محدودیت ها را در زمینه سرعت و هزینه تولید از بین ببرند.

چاپ شخصی شده
در چاپ دیجیتال با وجود امکان چاپ در تیراژ محدود شما می توانید هر کدام از سطح چاپی خود را متفاوت با سطوح چاپی قبلی چاپ کنید. مثلأ: می توان کارت تبریک‌های شخصی شده با تصاویر متفاوت یا کارت پرسنلی با طرح های متفاوت از هم را در هر دور به چاپ برسانیم. بخصوص این قابلیت به ما امکان چاپ اطلاعات متغیری خواهد داد. این بدین معناست که می توانیم در هر سطح چاپ خود اطلاعات متفاوتی را چاپ کنیم.

قابلیت‌های منحصر به فرد چاپ دیجیتال

چاپ دیجیتال به طور اساسی با روش‌های چاپ دیگر مانند افست، فلکسو و گراور متفاوت است. این تفاوت از زمانی آغاز می شود که محمل یا واسطه چاپی در این شیوه حذف شده و تشکیل تصویر برای هر نوبت چاپ، مستقل از نوبت قبلی و بعدی خود انجام می شود. حذف واسطه‌های چاپی علاوه بر کاهش هزینه و زمان آماده‌سازی، مفهوم و قابلیت‌های جدیدی برای چاپ دیجیتال ایجاد می کند که به طور عمده در روش‌های دیگر موجود نیست.
در چاپ‌های تیراژ بالا، چاپ عرفی (Conventional) محمل چاپی تولید می شود و کپی های متعددی از آن نمونه و مشابه هم چاپ و برای ایجاد تصاویر مختلف یا تغییرات آن به محمل‌های چاپی جدید نیاز دارد،لازم به ذکر است که در روش دیجیتال بعد از تهیه فایل چاپی و چاپ آن برای کپی کردن نمونه بعدی، تمام کار نیاز به بازسازی دوباره دارد که به چاپ برسد. پس ایجاد تغییرات در کپی جدید امکان‌پذیر می باشد. قابلیت‌های چاپ دیجیتال با دیدگاه چاپ‌های عرفی و پرتیراژ متفاوت است که می تواند مکمل این روش‌ها باشد.

برخی از قابلیت‌های چاپ دیجیتال به شرح زیر است :

چاپ اطلاعات متغیر (Variable Data Printing)
چاپ اطلاعات متغیر از بزرگ‌ترین امکاناتی است که یک جریان کاملا دیجیتال می تواند در اختیار رساند.
زمانی که هر صفحه وارد مرحله چاپ می شود یک کامپیوتر به چاپگر می گوید چگونه اطلاعاتی را که به صورت بیت وارد چاپگر شده‌ است خروجی بگیرد. نه کامپیوتر و نه دستگاه چاپ به اینکه بیت‌ها شبه یکدیگر هستند یا خیر اهمیت نمی دهد. در نتیجه به وسیله یک پایگاه اطلاعات (Data Base) می توان در هر برگ چاپ محتویات متنی و حتی تصویری متفاوت از برگ دیگر به چاپ رساند. به گفته پروفسور فرانک رومانو استاد انستیتوی تکنولوژی روچستر: «چاپ دیجیتال خدمات جنبی می آورد. خدمات جدیدی نظیر پایگاه داده‌رسانی، ارسال اطلاعات شخصی سازی شده جز ارزش‌های افزوده هستند و به همین دلایل است که روند رشد فرایندهای سنتی کند شده و به عکس چاپ دیجیتال رو به پیشرفت است.»

سفارشی ساختن (Customization)
چاپ دیجیتال این امکان را ایجاد می کند که سفارش چاپ مشتری درست بر اساس نیازها و علایق وی تولید شود. این بدین معناست که به عنوان مثال شما می توانید کتابی را برای فردی طبق سلیقه و با نام و مشخصات وی در صفحه تقدیم، تولید کرده و به او اهدا کنید.

مدت زمان آماده‌سازی کوتاه (Short Startup)
از آنجا که هیچ تصویر فیزیکی تا بعد از خروج هر صفحه از دستگاه چاپ وجود ندارد، نیاز به آماده‌سازی نیز وجود نخواهد داشت. به عبارت دیگر آماده‌سازی در دستگاه دیجیتال زمانی اتفاق می افتد که کامپیوتر یک فایل را برای کپی ارسال می کند زیرا تنها در آن زمان مشخص خواهد شد که دستگاه خروجی، هر پیکسل فایل را در کجایی سطح چاپی به چاپ خواهد رساند. باقی مراحل به قدم قبلی یعنی آماده‌سازی فایل و تنظیمات انجام شده روی آن بستگی خواهد داشت.

کاربری آسان ماشین‌های چاپ
در حالی که برای کار با ماشین افست نیاز به یک اپراتور با تجربه و ماهر است تا بتوانیم کاری با کیفیت به چاپ برسانیم، پای ماشین چاپ دیجیتال، نقش اپراتور چندان تاثیرگذار به نظر نمی رسد. اینکه تصویری را کمی پررنگ‌تر یا کم‌رنگ‌تر چاپ کنیم، ورق‌های چاپ شده قبلی را با بعدی ها مقایسه کنیم، در روش دیجیتال هیچ‌ کدام بر روی ماشین چاپ انجام نمی شود. بلکه همه این ملاحظات باید در مرحله پیش از چاپ دیجیتال که همان آماده‌سازی فایل است انجام پذیرد. البته این موضوع چاپ دیجیتال را از تجربه بی نیاز نمی‌سازد ولی نکته محسوس در این میان آن است که تکنولوژی چاپ دیجیتال، چاپ را از حالت بسیار تخصصی خارج ساخته و مشتری نهایی کار چاپی را بیشتر در امور چاپ دخیل ساخته و به چهره چاپ عمومیت بخشیده است.

انواع چاپ دیجیتال بر اساس ابعاد سطح چاپی
انواع چاپ دیجیتال را می­توان از نقطه نظر ابعاد سطح چاپ شونده به سه دسته تقسیم نمود:
– چاپ دیجیتال فرمت متوسط (medium format): حداکثر ابعاد کارهای چاپی A3+ یعنی 33*48 سانتی متر خواهد بود. چاپ دیجیتال در این ابعاد، به شیوه‌های لیزری (تونری)، جوهرافشان و نوری قابل انجام است که بخش عمده‌ای از سفارشات چاپی دیجیتال مانند چاپ کارت ویزیت، بروشور، کاتالوگ، لفاف­های بسته­ بندی، لیبل، عکس، چاپ روی سطوح مختلف و غیره را در برمی گیرد.

– چاپ دیجیتال فرمت بزرگ (Large Format) : ابعاد چاپ در این دسته از A3+ تا عرض 150 سانتی متر را شامل می­ شود که مانند چاپ‌های فرمت متوسط، به شیوه‌های دیجیتال لیزری (تونری)، جوهرافشان یا نوری انجام می­ شود. مورد کاربرد این دسته در سفارشاتی مانند پوستر است که تا عرض 150 سانتیمتر و اغلب برای مصارف فضای داخلی (Indoor) به کار می رود.

– چاپ دیجیتال فرمت عریض (wide format): ابعاد چاپ در این گروه از عرض 150 سانتیمتر تا عرض 500 سانتیمتر را شامل می شود که به دلیل بزرگ بودن ابعاد، این سفارشات بیشتر برای مصارف فضای باز (outdoor) مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین موارد چاپی این دسته در برابر عوامل محیطی مانند نور خورشید و آب مقاوم هستند.

گستردگی و تنوع در ابعاد و سطوح چاپی:
چاپ دیجیتال و به ویژه روش جوهرافشان تنها شیوه‌ای است که قابلیت چاپ در ابعاد بسیار عریض با کیفیت‌های بالا برای مخاطب ایجاد می کند. تنوع و گستردگی ابعاد چاپی به این شیوه از قابلیت‌ چاپ لیبل‌های کوچک در صنعت بسته‌بندی تا انواع متنوع کتاب و بروشور در اندازه‌های مختلف همچنین اعلان‌های عریض تبلیغاتی فضای باز را شامل می شود. از نقطه‌نظر جنس سطح چاپی نیز این شیوه مجموعه وسیعی از انواع کاغذها، به صورت رول و ورق در گرماژهای مختلف، انواع فلکسی، بنر، پارچه و … را برای چاپ به شیوه‌های گوناگون دیجیتال پدید می آورند.

در واقع هیچ شکل دیگری از چاپ تا این حد انعطاف‌پذیر و قابل تغییر نیست. بخشی از انعطاف‌پذیری چاپ دیجیتال ناشی از این واقعیت است که می تواند با دستگاه‌های مختلف موجود در بازار خروجی داشته باشد. سفارش‌دهنده محصول چاپی می تواند از شیوه چاپ لیزری برای شخصی سازی کارت‌ها و بروشورهایش استفاده می کند. در همان حال مخاطبی دیگر، برای تولید اعلان‌ چند متری می تواند شیوه جوهرافشان را برگزیند. به دلیل این تنوع لازم است برای به کارگیری روش‌های مناسب هر سفارش، تفاوت‌های میان این شیوه‌ها و نقاط ضعف و قوت هر کدام را شناخت و از قابلیت‌های آنها در راستای اجرای طرح‌های مختلف استفاده جست.
از نقطه‌نظری دیگر چاپکارانی که سعی می کنند راهکارهای دیجیتال را به کار بندند از مزیت صرفه‌جویی در هزینه‌ها برخوردار می شوند. علاوه بر آن طیف وسیعی از محصولات چاپی را نیز می توان با انتخاب‌های عدیده همراه ساخت.
همچنین چاپ دیجیتال این امکان را فراهم می آورد تا فقط آنچه را که لازم است به چاپ برساند و بدین طریق از صرف هزینه‌های اضافی جلوگیری کند.

 

کاربردهای چاپ دیجیتال

* چاپ در تیراژ محدود
در چاپ دیجیتال به دلیل حذف پلیت و چاپ مستقیم از کامپیوتر روی کاغذ و امکان کالیبراسیون دستگاه امکان چاپ در تیراژ محدود حتی یک نسخه با هزینه پایین وجود دارد به همین دلیل این روش چاپ دیجیتال برای مصارفی مثل تهیه نمونه و یا چاپ محصولات کم تعداد و سریع کاربرد زیادی دارد. یک چاپگر دیجیتال برای چاپ میلیونها برگ ساخته نشده است، بلکه باید بتواند در طول مدت زمان عمر خود نهایتاً هزاران برگ چاپ کند. که البته اینکار را خیلی خوب انجام می دهد. بنا بر این با توجه به هزینه تمام شده و سرعت کار، چاپ دیجیتال برای چاپ در تیراژ محدود عملیاتی و مقرون به صرفه می باشد. البته از سال 2010 فناوری های نوین در چاپ دیجیتال بکار گرفته شد که با استفاده از تکنولوژی نانو در جوهر و همچنین تغییر سیتم پاشش جوهر، چاپگر های دیجیتال جوهر افشان توانستند بسیاری از محدودیت ها را در زمینه سرعت و هزینه تولید کنار بزنند.

*چاپ شخصی شده
در چاپ دیجیتال با توجه به وجود امکان چاپ در تیراژ محدود شما می توانید هر نسخه از محصول چاپی خود را متفاوت با نسخه قبلی چاپ کنید. به عنوان مثال شما می توانید کارت تبریک‌های شخصی شده با تصاویر مختلف و یا کارت پرسنلی با طرحهای مختلف را در هر دور چاپ کنید. همچنین این قابلیت به شما امکان چاپ اطلاعات متغیر را می دهد. یعنی می توانید در هر نسخه چاپی خود اطلاعات متغیری را چاپ کنید این اطلاعات می تواند شماره سریال و یا نام گیرنده و یا تصویر هر فرد باشد.

برچسب‌ها: چاپ , چاپی , چاپخانه ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


برند چیست؟
سه شنبه 15 فروردين 1402 ساعت | بازدید : 670 | نویسنده : ولی غلامی | ( نظرات )

امروزه به علت تعدد برندها و خدمات و کالاهای مشابه ارائه شده توسط آن ها رقابت سختی در بازار برای فروش بیشتر وجود دارد و به همین دلیل اهمیت تبلیغات موثر بسیار بیشتر از گذشته حس می شود. باید در نظر داشت که تبلیغات تاثیرگذار باید با استراتژی برندینگ تعیین شوند. این مورد خود یک تخصص بسیار مهم و ضروری در تجارت امروزی است. از این رو نقش متخصصیان برندسازی بسیار پر رنگ می شود. در تبلیغات برندها روش های بسیار زیادی وجود دارد که بنا به نوع کالا و خدمات ارائه شده و بودجه شرکت استفاده از آن ها مورد انتخاب قرار می گیرد.

از این جمله می توان به چاپ بنر تبلیغاتی، کاتالوگ، ایجاد وبسایت و صفحه در شبکه های اجتماعی و تولید محتوای مربوط، تبلیغات بنری در اینترنت، تبلیغات تصویری در تلویزیون و وبسایت های اشتراک ویدئو و … اشاره نمود. اما هر یک از این انواع تبلیغات که انتخاب شود، نقش طراحی لوگو در تبلیغ برند بسیار پر رنگ است. حتما برندها سعی می کنند در هر یک از انواع تبلیغات فوق طراحی آرم و لوگو برند خود را به دید مخاطبان برسانند.

گویا بودن تصویر برند

در حقیقت لوگو تصویری است که بیانگر نوع و فعالیت یک شرکت و خدمات یا کالاهای ارائه شده توسط آن می باشد. از این رو باید به صورت گویا طراحی شود. با بیان یک مثال سعی می کنیم مفهوم گویا بودن آرم را روشن سازیم. حتما اکثر مردم دنیا لوگوی کمیته بین المللی المپیک که لوگوی بازی های المپیک نیز هست را مشاهده کرده اند. خیلی واضح و بدون هیچ تردیدی هر کسی این لوگو را دیده باشد بدون اطلاع قبلی از محتوای آن، به پیام این طراحی لوگو حرفه ای پی می برد. این یک نمونه موفق از لوگوهایی است که پیام و نوع فعالیت موسسه مربوطه را به صورت صریح نشان می دهند.

اثرگذاری طراحی لوگو

لوگوهایی که در تبلیغات اثر گذار هستند را می توان در چند دسته لوگوهای تصویری، متنی، ترکیبی و شعاری قرار داد. در لوگوهای تصویری تنها از یک تصویر برای انتقال مفهوم مورد نظر برند استفاده می گردد. مثال موفق این نوع از لوگو ها را می توان لوگوی شرکت اپل دانست که فقط تصویر یک سیب را در آن مشاهده می نماییم. در لوگوهای متنی، از چند حرف استفاده می شود. لوگوی شرکت بزرگ گوگل یکی از موفق ترین نمونه های این نوع لوگو می باشد. برخی لوگوهای نیز که لوگوهای ترکیبی نامیده می شوند، یک تصویر خاص در کنار نام تجاری شرکت قرار می گیرد.

لوگوی برند تولید کننده لوازم ورزشی نایکی از نمونه های بسیار موفق لوگوهای ترکیبی است. لوگوهای شعاری نیز شعار و پیام برند مورد نظر را برای مخاطبان یاد آوری می کنند. برند مخابراتی نوکیا از این نوع لوگو بهره می برد و در این لوگو دو دست به هم نزدیک می شوند که نشان دهنده شعار این شرکت یعنی برقراری ارتباط می باشد.

یک مشتری، دنیا را با دو چشم افقی که بر روی سر قرار گرفته تماشا می کند.درست مثل اینکه از شیشه جلوی اتومبیل بیرون را بنگرید.برای کسب بالاترین تجربه بصری،طراحی برند و لوگو تجاری باید شکل پنجره جلوی اتومبیل را داشته باشد.یعنی به طور تقریبی به عرض ۲.۲۵ و به ارتفاع یک واحد

طراحی آرم تجاری (لوگو) باید به گونه ای باشد که هر دو چشم بیننده را به خود جلب کند. یک آرم تجاری ترکیبی است از علامت تجاری، که نماد بصری یک نام تجاری است و فرم نوشتارنام تجاری به صورت ترکیب بندی حروف نام آن شرکت است که معرف و مشخص کننده آن شرکت یا سازمان (هویت بصری برند) بوده که طراح گرافیست آن را به وجود می آورد .طراحی آرم نوشتاری (لوگو تایپ) به شکل های مختلف ظاهر می گردد. گرد، بیضی، افقی، عمودی ; اما همه شکل ها از نظر مشتری یکسان نیستند.

از آنجا که چشمان هر مشتری در کنار یکدیگر قرار گرفته است، شکل مطلوب نشان تجاری باید افقی باشد. به طور تقریبی دارای ۱.۶ واحد عرض و ۱ واحد ارتفاع.

این شکل افقی بالاترین تماس بصری را برای نشان تجاری شما تامین می کند. این امر واقعیتی است که در مورد هر طراحی آرم که برای هرجا استفاده می گردد مصداق می یابد: بر روی ساختمان ها،طراحی بروشورها،طراحی کاتالوگ ها ، کارت های دعوت و…

مهمترین ویژگی در طراحی آرم نوشتار یک برند چیست؟

خوانا بودن نوشتار طراحی آرم برای یک نشان تجاری مهمترین نقش را ایفا می کند. پاره ای از طراحان برای جلب توجه در طراحی نشان تجاری، از تمامی ترفند های مختلف کمک می گیرند، اما به خوانایی آن اهمیتی نمی دهند.

حروف تایپ شده با مدل ها و وزن های مختلف ظاهر می شود، اما مشتریان به ندرت از این تفاوت آگاهند. به قول دیوید اوگیلوی، هرگز زنی نخواهد گفت که ((اگر شکل حروف تایپ شده فلان پاک کننده متفاوت بود، من آن را می خریدم)).

لوگو حرفه ای شرکت رولکس

شرکت های معتبر چون ساعت رولکس و یا رولزرویز چه نوع حروف چاپی را انتخاب می کنند؟

واقعیت این است که کلمه رولکس و رولزرویز قدرت نام تجاری را انتقال می دهند. شکل حروف چاپی در نشان تجاری آن ها می تواند این جریان انتقالی را تشدید و یا تضعیف کند.

از سوی دیگر اگر این حروف، خوانایی لازم را نداشته باشند، نشان تجاری نیز در ذهن مصرف کننده مفهومی نخواهد داشت. نه به خاطر حروف چاپی که استفاده شده است بلکه به دلیل آن که مخاطب قادر به خواندن آن نیست. خوانایی مهم ترین نکته ایست که باید هنگام انتخاب حروف چاپی در طراحی لوگوتایپ به آن دقت کنیم. به طور قطع، تفاوت های عمده در احساسی که نشان تجاری انتقال می دهد، وجود دارد. سن سریف، به نظر نو و جدید می رسد، سریف به نظر قدیمی می آید. حروف چاپی درشت مردانه به نظر می رسند و حروف چاپی سبک، زنانه

در این مقاله می خواهیم به این نکته بپردازیم که آیا نماد به تنهایی می تواند قدرت یک برند را انتقال دهد یا نیازمند آن است که با نوشتار نام برند همراه شود؟اینکه آیا بهتر نیست نماد بصری یک برند، ساختار نوشتاری نام آن برند باشد؟

تنها معدودی از نماد های ساده هستند که لوگوهای تجاری با نفوذ و موثر را خلق می کنند(مانند ستاره سه پر مرسدس بنز) اگر تاریخ اراده نکرده است که یکی از نماد های ساده به شما تعلق گیرد، شاید دیگر در زمان حاضر، برای خلق چنین نمادی دیر شده باشد.

قدرت نماد نایکی در برندینگ آن شرکت :

همه ما می دانیم که مفهوم در کلمه است نه نماد بصری.این نام نایکی است که به نماد آن مفهوم می بخشد و نماد آن مفهوم چندانی به نام تجاری نایکی نمی بخشد.

پس از آن که نمادی به مدت طولانی با نام تجاری مرتبط می شود، نماد می‌تواند جایگزین نوشتار شود.اما با این حال، هنوز هم نام تجاری است که اعتبار و قدرت را منتقل می‌کند.

امتیاز استفاده کردن از نماد به تنهایی بسیار ناچیز است و در موقعیت های خاصی به کار گرفته می شود.به طور مثال زمانی که شما از فاصله‌ای دور، لوگو را مشاهده می کنید در حالی که قادر به خواندن لوگوتایپ آن نیستید و یا شاید بتوانید لوگو را بر روی خود محصول و یا مقاله‌ای که در مورد محصول پوشاک نوشته می شود قرار دهید ، قید نام تجاری به نظر بسیار تبلیغاتی خواهد بود.شاید پس از صرف مبلغ سالیانه ۱۰۰ میلیون دلار برای مرتبط ساختن نام نایکی  و نماد آن، سر انجام به نشان دادن نماد اکتفا کنید.

برای مثال شرکت های شل و موبیل مقایسه کنید. شل، نماد خود را در پمپ بنزین ها نصب کرده است بدون آن که نام شل ذکر شود.موبیل دارای نشان تجاری با حروف چاپی آبی و حرو ف اُ به رنگ قرمز در میان حروف آبی است که کلمه موبیل را هجی می کند.

روش کدام یک درست است ؟

روش شل دارای برتری خاصی است که مدیون نام کوتاه و نماد ساده  آن است. اما با رشد افراد و ورود گروه جدید مخاطبان به بازار، آن ها چگونه به معنی لوگوی زرد رنگی که نشانه شل است پی خواهند برد؟

نیروی یک نام تجاری در برندینگ، در مفهوم آن است که در ذهن مخاطب تثبیت شده و در اکثر نام های تجاری،یک لوگو با خلق این مفهوم در ذهن مخاطب کمترین ارتباطی ندارد.

 

تنها معدودی از نماد های ساده هستند که لوگوهای تجاری با نفوذ و موثر را خلق می کنند(مانند ستاره سه پر مرسدس بنز) اگر تاریخ اراده نکرده است که یکی از نماد های ساده به شما تعلق گیرد، شاید دیگر در زمان حاضر، برای خلق چنین نمادی دیر شده باشد.

 
 

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


داستان شکل گیری چند لوگوی معروف
سه شنبه 15 فروردين 1402 ساعت | بازدید : 700 | نویسنده : ولی غلامی | ( نظرات )

ما هر روز نماد شرکت های معروف را می بینیم اما به ندرت به خالق و معنای آنها فکر می کنیم
ما در اینجا راز و داستان چند لوگوی معروف را برای شما فاش خواهیم کرد.

 

اپل Apple

بر اساس افسانه ها ، لوگوی اپل به آلن تورینگ ریاضیدان اختصاص دارد که با گاز گرفتن سیب مسموم خودکشی کرده است . اما به گفته راب جنف Rob Janoff طراح لوگوی اپل ، علت آن خیلی ساده است
راب سیب را گاز گرفته شده کشید چون ممکن بود با میوه های گرد دیگر ( مثل گیلاس ) اشتباه گرفته شود.

اندروید

ایرینا بلک Irina Blok ( طراح گرافیک ) و تیمش وظیفه داشتند لوگوی رباتی را طراحی کنند که به راحتی قابل تشخیص باشد . جالب است بدانید برای خلق این ربات سبز رنگ جذاب از تصویری که غالباً روی درب توالت های عمومی می بیینیم الهام گرفته شده است.

BMW

نظری وجود دارد که لوگوی بی ام و نماد پروانه در آسمان آبی است ( این مورد حتی توسط برخی از کارمندان شرکت نیز به اشتراک گذاشته می شود ) اما در مورد لوگوی BMW همه چیز خیلی ساده است ؛ رتگ های آبی و سفید توسط سازندگان به افتخار پرچم باواریا انتخاب شده است.

ویکی پدیا

این کره نماد جهانی دایره المعارف است. قطعات پازلی که از آنها تشکیل شده است چند زبانه هستند بنابراین هر یک از آن‌ها با حروف الفبای متفاوت علامت‌گذاری شده‌اند. آن‌ها با هم کلمه “wikipedia” را می‌سازند، و جدول غایب نشان می‌دهد که دانشنامه تکمیل نشده و اطلاعات جدیدی به طور مداوم در آن ظاهر می‌شوند.

توئیتر

این شرکت تصویر این پرنده را از istockphoto فقط 15 دلار خریداری کرد که فقط 6 دلار آن به طراح این پرنده تعلق می گرفت.
طراحی یک لوگوی حرفه ای از 5000 دلار شروع می شود . اما ترکیب محبوبیت توئیتر با این لوگو که تنها نسخه ساده ای از یک پرنده است ، قیمت لوگو را تا 100/000 دلار افزایش می دهد.

آمازون

شاید تصور شما از فلش نارنجی رنگ زیر لوگوی آمازون ، تنها نماد لبخند باشد اما این گونه نیست
لبخند نارنجی رنگ  زیر لوگوی آمازون نشان می دهد در این شرکت از شیرمرغ تا جون ادمیزاد فروخته می شود ( از A تا Z )

 

لوگوی 1/8 میلیون دلاری BBC

در یکی از گرانترین باز طراحی های قرن ، لوگوی بی بی سی در سال 1997 با مبلغ 1/8 میلیون دلار بازطراحی شد.
در سال 1997 بی بی سی به این نتیجه رسید که زمان تغییر لوگوی قدیمی اش فرارسیده است . لوگوی جدید بی بی سی با استفاده از فونت Gill Sans توسط اریک گیل  ( یکی از محسمه سازان اصلی ساختمان بی بی سی در سال 1932 در لندن ) ساخته شد.

سونی VAIO

 

همه فکر می کنند نوع نوشتن VAIO در لوگوی فوق ، یک ترکیب مدرن و امروزی است اما چیزی که شاید شما هم نمی دانید این است که در واقع حروف VA نشانگر امواجی هستند که سیگنال آنالوگ ایجاد می کنند در حالی که IO نشانگر 10 است که نماد سیگنال دیجیتال است.

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


گرافیک محیطی چیست?
سه شنبه 15 فروردين 1402 ساعت | بازدید : 668 | نویسنده : ولی غلامی | ( نظرات )

رد پای گرافیست‌ها، در هیچ‌جا به اندازه محیط زندگی اجتماعی پر‌رنگ نمی‌باشد. وقتی در خیابان قدیم می‌زنیم، نشانه‌های تصویری و گرافیکی بسیاری مشاهده می‌شود که هر کدام سعی در ایجاد ارتباط با مخاطب دارند. حتی در جاده‌های بیرون شهر و بیابان‌ها نیز می‌توان نمونه‌هایی از آثار گرافیست‌ها را دید.

وقتی در جاده‌ای در یک کویر در حال رانندگی هستید و چراغ بنزین اتومبیل شما روشن شده است، دیدن یک تابلوی پمپ بنزین که در ۲۰ کیلومتر جلوتر از شما قرار گرفته است، خیالتان را راحت و استرس را از شما دور خواهد کرد. هم‌چنین تابلوی ورود ممنوع که در ابتدای یک خیابان نصب شده است، از بروز حوادث احتمالی جلوگیری می‌کند. تابلوهای راهنما که در سطح شهر و بیرون شهر دیده می‌شود، بارزترین نمونه از گرافیک محیطی می‌باشد.

مانند بسیاری دیگر از هنرها، ریشه‌های گرافیک محیطی نیز به دوران ماقبل از تاریخ بازمیگردد. اجداد بسیار دور ما نیز با استفاده از علائم و نشانه‌ها، خاطراتی از زندگی خود برای نوادگان خود به جا گذاشتند. بسیاری از پیام‌هایی که از طرف آنان دریافت کرده‌ایم، از آثار به‌جای مانده از نمونه‌هایی از ابتدایی‌ترین طراحی‌های گرافیک محیطی می‌باشد.

گرافیک محیطی چیست؟

گرافیک محیطی یکی از رشته‌های هنری تلفیقی می‌باشد که با ترکیب رشته‌هایی چون گرافیک، طراحی صنعتی، مجسمه سازی، معماری، شهرسازی و جغرافیا، سعی در انتقال اطلاعات به افراد و ارتباط با آن‌ها می‌باشد. این ارتباط با مخاطب به زبان کلمات و با استفاده از طرحی هدفمند انجام می‌شود.

هدف از طراحی گرافیک محیطی، آسان کردن و ساده سازی ارتباط و انتقال پیام، درک محیط و ایجاد هویت بصری می‌باشد.  به بیانی دیگر، گرافیک محیطی، هنری است که به ایجاد زیبایی‌های بصری در محیط، ایجاد نظم و هماهنگی در فضای اطراف و ارائه راهکارهایی برای بهینه‌سازی علائم و نشانه‌های ارتباطی می‌پردازد.

گرافیک محیطی از پیکتوگرام تا تبلیغات خلاقانه

وقتی صحبت از محیط زندگی اجتماعی می‌شود، گرافیک محیطی اهمیتی ویژه پیدا می‌کند. گرافیک محیطی از آنجایی که تاثیر بسزایی در ایجاد ارتباط و هماهنگی در زندگی اجتماعی دارد، شناخت جنبه‌های مختلف آن، از منحرف شدن از مسیر درستی که به هدف آن منتهی می‌شود جلوگیری می‌کند.

طراحی گرافیک با شناخت جنبه‌های روانی اثرات محیط و ایجاد خلاقیت در ترکیب المان‌های مختلف، می‌کوشد علائمی را ایجاد کند که در ترکیب منطق و تکنیک با یکدیگر، راهکاری ارائه کند که نهایتاً به ارتباط موثر بین مردم منجر شود.

درست است که تقریباً تمامی شاخه‌های هنرهای تجسمی، در مسیر ایجاد ارتباط و انتقال مفهوم به مخاطب قدم بر می‌دارد، اما در گرافیک محیطی به این دلیل که صرفاً به دنبال خلق یک اثری هنری نمی‌باشد. یکی از نخستین استفاده‌هایی که از طراحی گرافیک محیطی می‌شود، ساخت پیکتوگرام‌ها می‌باشد.

شاید اصلی‌ترین و مهم‌ترین استفاده از گرافیک محیطی نیز در همین راستا باشد. پیکتوگرام‌ها نشانه‌هایی هستند که قادرند مفهوم یک پنداره، فعالیت، مکان یا رویداد را در قالب تصاویر ساده بیان کنند. بعنوان مثال، تابلوهای راهنمایی و رانندگی از بارزترین نمونه پیکتوگرام‌ها هستند.

گاهی اوقات، گرافیک محیطی منجر به افزایش فروش و درآمد سازمان‌هایی می‌شود که توانسته‌اند با استفاده از تجارب و خلاقیت افراد برتر این حوزه، اقدام به ایجاد تبلیغات با استفاده از اصول گرافیک محیطی بپردازند. همه ما نمونه‌هایی از اینگونه تبلیغات را در فضاهای شهری دیده‌ایم یا حداقل تصاویر آنها را در صفحات مجازی مشاهده کرده‌ایم. گرافیک محیطی همچنین نقش موثری در فرهنگ‌سازی و هدایت تفکر جامعه نیز دارد.

طراحی گرافیک محیطی که در محیط‌های باز شهری به کار گرفته می‌شود، با توجه به نوع خدمتی که انجام می‌دهند و با توجه به کاربردشان، شامل دو بخش عمده می‌باشند:

  • اطلاع رسانی:‌ پیکتوگرام‌ها، لوگوها و علائم راهنمایی و رانندگی، تبلیغات و تابلوهای معرفی.
  • عملکرد و زیبایی: باجه‌ها، نماهای ساختمان‌، آب‌نما، نورپردازی‌ها و نقاشی‌های دیواری.

هم‌چنین گرافیک محیطی در محیط‌های بسته‌تر و داخل بناها نیز از این دو بخش‌بندی بی‌بهره نیستند. بعنوان مثال، تابلوی خروجی که در ایستگاه‌های مترو نصب شده است، از نوع اطلاع رسانی و ویترین فروشگاه‌ها و دکوراسیون داخلی منازل از نوع دیگر این دسته‌بندی می‌باشند.


تبلیغات بیلبوردی دیجیکالا «Digikala Fresh» برای فروش محصولات سوپرمارکتی این فروشگاه اینترنتی

اهمیت و اثرات گرافیک محیطی

شیوه امروزی و نوین گرافیک محیطی، هنری‌ست که حدود نیم قرن از شکل‌گیری آن می‌گذرد. پیچیده شدن روابط انسانی در دنیای امروز، باعث شده است که از ابزارهای مختلفی جهت ایجاد ارتباط در جامعه استفاده شود. بسیاری از این ابزارها، خود از علائم و نشانه‌هایی بهره می‌برند که باعث ایجاد ارتباط به ساده‌ترین و سریع‌ترین شکل ممکن می‌شود.

توسعه زندگی شهری و شلوغ شدن شهرها در گذر زمان، باعث می‌شود که علائم و تصاویر به کار گرفته شده برای برقراری ارتباط نیز به تبع آن پیچیده شوند. اگر این پیچیدگی به درستی هدایت و ساده‌سازی نشود، منجر به ایجاد آشوبی می‌گردد که به آن آلودگی تصویری گفته می‌شود.

گرافیک محیطی سعی در ایجاد سیستم‌های هدایت شده و نظام یافته‌ای دارد تا بر مبنای اصول روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، فرهنگ، شهرسازی و ارتباطات، و با استفاده از قواعد علمی گرافیک، از ایجاد چنین آشفتگی‌هایی در محیط جلوگیری کند.

برخی از تاثیراتی که گرافیک محیطی بر زندگی شخصی و اجتماعی انسان دارد، به شرح فهرست ذیل می‌باشند:

  • باعث ایجاد تسهیل در ارتباطات اجتماعی می‌شوند.
  • موجب شتابدهی در فعالیت اقتصادی می‌شود.
  • ایمنی را در ترافیک وسایل نقلیه به وجود می‌آورد.
  • جامعه را از امکانات موجود در شهر آگاه می‌کنند.
  • باعث کاهش تشنج‌های عصبی در افراد می‌شوند.
  • در زیباسازی محیط نقش بسیار موثری دارند.
برچسب‌ها: گرافیک , گرافیکی , graphic ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


قیمت طراحی لوگو
سه شنبه 15 فروردين 1402 ساعت | بازدید : 804 | نویسنده : ولی غلامی | ( نظرات )

قیمت طراحی لوگوی خاص 

بسیار این سوال برای افراد پیش می‌آید که قیمت طراحی لوگو چقدر است؟ با جست‌وجو در منابع خارجی، با رنجی از قیمت‌هایی با تفاوت‌های فاحش روبرو خواهیم شد. این قیمت‌ها از چیزی حدود ۱۰ دلار تا ده‌ هزار دلار متفاوت هستند. اما دلیل این تفاوت قیمت در چیست؟ چه چیزی باعث می‌شود که یک شرکت برای طراحی لوگوی خود، نرخی معادل ده‌هزار دلار بپردازد؟ اصلاً اهمیت چنین مساله‌ای در چیست؟

طراحی لوگو و نقش آن در موفقیت کسب‌وکار

همه می‌دانیم که اگر به دنبال ایجاد کسب‌‌کاری موفق هستیم و سمت‌وسوی نگرش‌مان حول توسعه آن می‌باشد، توجه به علائم تجاری که در معرفی خود داریم حائز اهمیت می‌باشد. در مطالب پیشین نیز بارها به اهمیت وجود یک طراح گرافیک حرفه‌ای در کسب‌وکار اشاره کرده‌ایم. از طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری گرفته تا طراحی لوگوی شرکت و بنرهای تبلیغاتی. پیش از تمام عناصر گرافیکی به کار گرفته شده در یک سازمان، طراحی لوگوی شرکت در اولویت قرار دارد و یکی از مهم‌ترین وظایف یک گرافیست در شرکت‌هاست.

لوگو به عنصری گرافیکی گفته می‌شود که با بهره‌گیری از علائم دیداری، استفاده از سبک حروف خاص و شکل‌های خاص، رنگ‌بندی و … سعی در ایجاد ایجاد طرحی ملموس و متمایز برای نشان دادن یک مجموعه، سازمان، کالا یا خدمات دارد. لوگوی هر شرکت، جدا از اینکه به بیان مفاهیم مطرح در مجموعه‌ها می‌پردازد، باعث آشکارسازی ویژگی‌ها و هویت آن نیز می‌شود.

فرقی نمی‌کند کجا باشید! همین حالا نگاهی به اطرافتان بیندازید. چه در اتاق خواب باشید یا خیابان، کافه و رستوران یا در حال رانندگی در خیابان، نمونه‌های بیشماری از لوگوها را خواهید دید. گوشی‌های موبایل، لپ‌تاپ‌ها و کلاً هر نوع وسیله الکترونیکی، خودروها‌، بانک‌ها، رستوران‌ها و تقریباً هر محصول یا سازمان دیگری، برای معرفی از لوگوی خود استفاده می‌کند. حتی کشورها نیز لوگوی منحصر بفرد خود را دارند.

بخشی از هزینه طراحی لوگو را میتوانید از مطالب قبلی مشاهده کنید

چه عواملی یک لوگو را متمایز می‌کند؟

طبیعت هر موجود زنده در این است که برای بقای خود تلاش کند. اگر سازمان‌ها و شرکت‌ها و موسسات را نیز همچون موجودات زنده‌ای در نظر بگیریم، هر کدام از اعضایی به هم وابسته تشکیل شده‌اند که در ارتباط با هم، وظیفه مشترکی را انجام می‌دهند. بقای سازمان‌ها، در گرو کیفیت بالای محصولات، تبلیغات خلاقانه، ایجاد سیستم‌های بهینه توزیع کالا، بازاریابی و … می‌باشد. هدف از تمام این‌ها، ماندن در ذهن مشتری و تثبیت بقای خود در بین سایرین است.

طراحی یک لوگوی خوب که در ذهن مصرف کننده ماندگار شود، عاملی است که باعث شتابدهی به روند برندینگ و ارتقای جایگاه آن خواهد شد. حال سوال اینجاست که چه عواملی در تعیین اینکه یک لوگو بصورت حرفه‌ای طراحی شده است دخالت دارند؟ در ادامه به چند مورد از اساسی‌ترین این موارد می‌پردازیم. این ویژگی‌ها هر چه بیشتر در یک لوگو به کار گرفته شوند و روند آن بصورت حرفه‌ای‌تری انجام شود، در نهایت عواملی هستند که در قیمت طراحی لوگو تاثیرگذارند.

متمایز بودن

این اولین قانون است! در مرحله اول تلاش نکنید که صرفاً زیبا و مسحور کننده باشید. بلکه متمایز و خاص بودن لوگوی شما اهمیت بسیار بیشتری دارد. شاید در گذشته‌ای نه چندان دور، استفاده از رنگ‌های مختلف در طراحی لوگو، عاملی بود که علاوه بر زیباتر نمودن آن، خود باعث ایجاد تمایز می‌شد. حال آنکه این روزها، ساده بودن چیزیست که شما را از دیگران متمایز می‌کند. برای ایجاد یک برند خاص لازم است که شناختی همه‌جانبه از اصول طراحی لوگو داشته باشیم تا به اقتضای شرایط موجود، لوگوی متفاوت‌تری طراحی کنیم.

سادگی

لازم است نقل‌قولی از موتزارت بزرگ را که ورد زبانم است مجدداً بیان کنم. «نبوغ در سادگیست». می‌دانیم که ذهن انسان در کل از پیچیدگی و آشوب می‌گریزد و توانایی هضم آن را ندارد. از این رو هرچه لوگویی که در دست طراحیست، به شیوه ساده‌تری بتواند تمایز خود را نشان دهد، از ارزش بالاتری برخوردار خواهد بود.

رنگ‌‌بندی مناسب

اگر از شما بپرسم که پپسی چه رنگی است، فوراً جواب خواهید داد آبی و قرمز! این تاثیری است که استفاده از رنگ‌های مناسب و حرفه‌ای روی طراحی لوگو آنلاین دارد. هرچند در کل بهتر است برای طراحی لوگو از یک رنگ استفاده شود، اما گاهی اوقات شرایط ایجاب می‌کند که از دو رنگ استفاده کنیم. این تصمیم با آنالایز کردن و بررسی رقبا و تحلیل وضعیت موجود اتخاذ می‌گردد. بنابراین استفاده از رنگ مناسبی که هارمونی کاملی با نام، نشان و شعار شرکت داشته باشد بسیار مهم است.

اصول زیبایی‌شناسی

استفاده از طرح‌های متمایز و ساده و رنگ‌بندی مناسب آن، وقتی به کار می‌آید که از قواعد روانشناسی هنر و زیبایی‌شناسی نیز در آن استفاده شده باشد. یک طرح متمایز و ساده با رنگ حرفه‌ای، اگر زیبا نباشد، ارزشی نخواهد داشت. همانطور که یک لوگوی زیبا نیز به تنهایی چاره‌ساز نیست. اصل اساسی، در بهره‌گیری هوشمندانه از هر دوی اینهاست.

در نهایت قیمت طراحی لوگو چقدر است؟

پاسخ به این سوال چندان ساده نیست. در سلسله مباحثی که تحت عنوان تصمیم‌گیری در دروس MBA مطرح می‌شود، مبحث مهمی وجود دارد و آن داشتن درک صحیح از صورت مساله است. اگر ما قادر نباشیم صورت مساله صحیحی ایجاد کنیم، در نهایت قادر به ارائه پاسخ صحیح نخواهیم بود. اینکه قیمت طراحی لوگو چقدر است، سوال کامل و صحیحی نیست. بلکه شاید یک سوال مناسب‌تر این باشد: چقدر می‌خواهید کسب‌وکار خود را گسترش دهید و برای دست‌یابی به آن، چه مقدار بهایی را حاضرید بپردازید؟

داشتن یک لوگوی حرفه‌ای برای کسب‌وکاری در مقیاس بزرگ، مستلزم این است که از همان ابتدا هزینه‌ای قابل ملاحظه برای آن در نظر بگیرید. چرا که لوگوی شما در آینده، سرمایه و ثروت شما را چندین برابر خواهد کرد. اما اگر صرفاً به دنبال یک لوگوی معمولی هستید، بهتر است پول خود را پس‌انداز کرده و از سایت‌های طراحی لوگوی آنلاین استفاده کنید. در این صورت علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها، در عرض چند دقیقه لوگوی خود را خواهید داشت!


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


ویژگی های یک طراحی لوگو خوب د چیست؟
سه شنبه 15 فروردين 1402 ساعت | بازدید : 813 | نویسنده : ولی غلامی | ( نظرات )
ویژگی های یک طراحی لوگو خوب د چیست؟

لوگو باید به سرعت قابل تشخیص باشد
لوگو باید در حالت سیاه و سفید و تک رنگ نیز خوب دیده شود
لوگو باید دارای اجزائی هماهنگ باشد
لوگو باید مفهومی ناب در بطن خود داشته باشد
لوگو باید خلاقانه و متمایز باشد ( مشخصه بارز هر لوگو تمایز و عدم شباهت آن به لوگویی دیگر است )
لوگو وقتی چرخانده یا برعکس می شود باید قابل تشخیص باشد
لوگو بهتر است با کمتر از چهار رنگ طراحی شود
لوگو باید دیدی جامد داشته باشد و از المانهای بکگراندی بپرهیزد
لوگو باید حاوی رنگهایی زنده و منتقل کننده انرژی باشد
لوگو باید هوشمندانه و بر پایه پیامی حساب شده طراحی گردد
لوگو نباید هیچ چیز اضافی در خود داشته باشد
لوگو باید در کشوری مثل ایران با قوانین مربوطه منطبق باشد تا بتوان آنرا ثبت نمود
لوگو باید به گونه ای اجرا شود که توسط افرادی با سواد گرافیکی پایین نیزقابل درک و یا به یاد ماندنی باشد
لوگو نباید از تشکیل چند لوگوی دیگر بوجود آمده باشد
لوگو باید در حالت تغییر اندازه نیز بخوبی قابل تشخیص باشد
لوگو باید از لحاظ زمانی کاملا منعطف و با آینده نیز کاملا سازگار باشد
لوگو بهتر است از جلوه های ویژه استفاده نکرده باشد
لوگو باید ساختاری منسجم و معین داشته باشد
لوگو نباید دارای جزئیات پیچیده باشد
لوگو باید با مکان های مختلف و فرهنگ های گوناگون سازگار باشد
لوگو بهتر است برای فعالیت های جدی تر از خطوط صاف و برای امور کمتر جدی از خطوط نرمتر استفاده کند
لوگو باید دوست داشتنی و تقریبا همه پسند باشد
لوگو باید در مرحله اول روی کاغذ پیاده و سپس وارد کامپیوتر شود
لوگو باید سادگی خود را حفظ کند
لوگو نباید منحرف کننده باشد
لوگو باید متعادل و خوش ترکیب به نظر برسد
لوگو بهتر است حاوی بیشتر از دو فونت در نوشته های بکار رفته نباشد

ساده بودن لوگو و آرم

طراحی اثربخش یک آرم در سادگی  آن نهفته است. بهترین طرح ها، ساده ترین آن ها هستند که جهت تاثیرگذاری بیشتر، در آن ها از رنگ و متن استفاده می شود، اما یک لوگوی  بدون این دو مورد نیز به راحتی برای مخاطبان قابل تشخیص می باشند.

اضافه کردن افکت های اضافی و یا متن های غیر ضروری می تواند مخاطبان را از تصویر نمادین برند شما منحرف سازد و از ارزش طراح شما بکاهد. همچنین استفاده نامناسب از اندازه فونت ها و اشکال نیز می تواند ارزش کار شما را پایین آورند.

آموزنده بودن طرح

در حالی که طراحی مجدد آرم قوی برای یک شرکت ، لزوما نباید انعکاسی دقیق از کاری که کمپانی شما انجام می دهد منتقل نماید، اما باید آن طرح یک تجربه آموزشی برای مخاطبانتان در بر داشته باشد. نگاه به لوگوی شما باید به مخاطبان در درک نام تجاری شما کمک نماید، یا با انتقال آنچه که شما انجام می دهید، یا نشان دهنده ی فرهنگ شرکت شما باشد و یا خدماتی که شما برای مصرف کنندگان ارائه می دهید را به نمایش بگذارد.

هم رنگی ، هم سیاه و سفید باشد! اگرچه رنگ بخش مهمی در طراحی یک طرح خوب تلقی می شود، اما ممکن است رنگ همیشه در دسترس مخاطبان شما نباشد. اگر نشان شما به صورت سیاه و سفید از جذابیت بالایی برخوردار نباشد، شما ممکن است توجه بخشی از مخاطبین خود را از دست بدهید.

تاثیر یک لوگو بر مشتریان و مخاطبان

لوگو در خرید مشتری می تواند بسیار موثر باشد و در فروش محصولات کمک زیادی به شما کند . امروزه تمام شرکتها برای خود یک لوگو می سازند و این لوگو ها معمولا به گونه ای است که تمام افراد حتی کودکان می توانند با یک نگاه برداشت خودشان را از آن محصول به ما بگویند . مهم ترین مسئله برای طراحان لوگو باید این باشد که هویت شرکت در آن لوگو لحاظ شده باشد.

در این رابطه بخش طراحی هویت بصری برند را مطالعه کنید.

مشیبل که یکی از بزرگترین کارشناسان طراحی لوگو به شمار می رود معتقد است که در طراحی لوگو باید چند مورد رعایت شود .

یک لوگو باید منحصر به فرد باشد !

اول اینکه لوگو باید منحصر به فرد باشد تا مشتری بتواند با استفاده از آن محصولات شما را از سایر رقبا تشخیص دهد . به همین دلیل تقلید کردن و کپی کردن لوگو از سایر شرکت ها کار درستی در طراحی حرفه ای لوگو محسوب نمی شود . نکته بعدی که باید در طراحی لوگو خود مد نظر داشته باشید این است که لوگو نباید ساده باشد چرا که یک لوگو ساده به راحتی کپی می شود در همین راستا دبورا هارکینز یکی از طراحان حرفه ای وب سایت معتقد است که هنگامی که چیزی بیش از حد ساده باشد تضمینی وجود ندارد که شکل آن توسط دیگران استفاده شود . بنابراین برای حفظ اصالت لوگو بهتر است آن را به گونه ای طراحی کنید که کپی کردن آن کار ساده ای نباشد .

به کار بردن نام تجاری در لوگو

دومین مورد از ویژگی های طراحی های آرم لوگو ، مد نظر قرار دادن نام تجاری محصول است . هر چند که لوگو معمولا یک شکل مصور است اما باید نام تجاری را نیز معرفی کند . به گفته آقای هارکینز هر کار طراحی که با ویژگی های نام تجاری مستقیم در ارتباط باشد می تواند به ساخت یک لوگو منحصر به فرد ختم شود . به عنوان مثال هر دو شرکت ویکی پدیا و بایت لوگو های ساده ای دارند اما در عین حال نام تجاری خود را نیز پوشش می دهند .

انتخاب رنگ در طراحی لوگو

مورد سوم در طراحی یک لوگوی خوب مسئله رنگ است که موضوعی کلیدی در طراحی لوگو به شمار می رود و باید در هنگام طراحی مراقب باشید که رنگ ها را از خود دور نکنید . به عنوان مثال رنگ های روشن می تواند توجه مخاطب را به لوگو جذب کند . هر رنگی را با یک مفهوم متفاوت شناسایی می کنند به عنوان مثال رنگ قرمز نمایانگر انرژی و جسارت است ، رنگ نارنجی حس دوستانه و جوان پسند را به مشتری القا می کند ، رنگ سبز نمایانگر رشد و طبیعت است ، رنگ آبی حس اعتماد و آرامش را به شما القا می کند و سایر رنگ ها نیز هر کدام حس مخصوص خود را به مشتری نشان می دهند .

بکارگیری نام در طراحی لوگو

چهارمین مورد نام است . لوگو ها همواره از دو بخش آرم و نماد تشکیل شده اند . بنابراین بهتر است قبل از اینکه تنها به محصولات خود فکر کنید یک نماد را نیز برای آن در نظر بگیرید مانند لوگو های کوکاکولا یا استارباکس که از دو قسمت تشکیل شده اند . اگر شرکت شما یک نام منحصر به فرد دارد از آن برای طراحی لوگو بهره ببرید اما در غیر این صورت باید به سایر نماد ها هم توجه کنید . هم چنین استفاده از کشیدن یک فونت نیز می تواند برای طراحی لوگو به صورت حرفه ای به شما کمک کند .

یک لوگو خوب باید انعطاف پذیر باشد !

انعطاف پذیری یکی دیگر از ویژگی های لوگو خوب می باشد و به طور کلی بهترین لوگو ها از نظر انعطاف پذیری لوگو هایی هستند که دارای سادگی خاصی باشند و مخاطب در درک آنها مشکلی نداشته باشد . به عنوان مثال لوگو آمازون با استفاده از نام تجاری خود طراحی شده است و در آن حرف a به حرف z با یک فلش کوچک متصل شده است . لوگوی آدیداس نیز یک نام تجاری است که در آن سه  به موازات هم قرار دارند که البته تغییرات زیادی در آن صورت گرفته است .

تاثیر زمان

ششمین مورد که باید به آن توجه داشته باشید این است که موفقیت در مدت کوتاهی به دست نمی آید . بسیاری از لوگو هایی که الان محبوب به شمار می روند در کوتاه مدت نتوانستند جایگاه خود را پیدا کنند بنابراین نباید به سرعت انتظار داشته باشید که لوگوی شما پر مخاطب شود حتی اگر در طراحی آن از بهترین شیوه ها استفاده کرده باشید . در مورد وضعیت طراحی بایدنیاز و مخاطب خود را نیز مد نظر قرار دهید . به عنوان مثال لوگو یک شرکت تجاری شهری لازم نیست در آن از نماد های سایر شهر ها استفاده شود زیرا با مردم ان شهر و مخاطبانش تناسبی ندارد . طراحی لوگو نایک به گونه ای است که یک کفش را در ذهن مخاطب مجسم کند یا بوگو پوما سادگی را تجسم می کند که همه نمایانگر اهمیت مخاطب شناسی است .


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


انتخاب بهترین کلمه کلیدی در سئو
سه شنبه 15 فروردين 1402 ساعت | بازدید : 799 | نویسنده : ولی غلامی | ( نظرات )

انتخاب کلمه کلیدی مناسب یکی از موارد بسیار مهم و تاثیر گذار در کسب رتبه در گوگل است. همانطور که می دانید فاکتورهای سئو به صورت تضریبی محاسبه می شوند و اهمیت ندادن به یکی از آنها می تواند تاثیر زیادی در نتیجه بدست آمده به وجود آورد. در این بخش می خواهیم به شما بگوییم که چطور بهترین کلمه کلیدی را انتخاب کنید تا بیشتری ورودی را از موتورهای جستجوگر جذب کنید. برای شروع کار با مطرح کردن این سوالات و پاسخ دادن به آنها پیش می رویم.

خدمات سئو

کاربران چطور ما را پیدا می کنند ؟

چه کلماتی را معمولا سرچ می کنند ؟

و جواب سوال هایشان را چگونه در اینترنت جستجو می کنند ؟

برای پیدا کردن جواب این سوالات می توان به گوگل رجوع کرده و ابتدای کلمات مربوط را تایپ کنید تا پیشنهادات گوگل را ببینید … احتمالا شما تاکنون این کار را انجام می دادید … ؟

تفاوت یک نویسنده ی معمولی و یک حرفه ای با تجربه در هوش و ذکاوت است … هر دو آنها زمانی را برای این کار اختصاص می دهند و زحمت می کشند و محتوایی یکسان را آماده می کنند اما Content Provider حرفه ای محتوا را طوری بهینه سازی می کند که مخاطبین بیشتری به آن از طریق موتور های جستجو گر دست یابند .

انتخاب کلمه کلیدی مناسب چرا مهم است

انتخاب کلمه کلیدی مناسب چرا مهم است اولین گام برای هر فرد یا سازمانی است که باهدف بازاریابی محتوا می خواهد وب سایت خود را مطرح کند و مخاطبینی را جذب نماید ، شاید به نظر برخی افراد انتخاب کلمه کلیدی مناسب امری ساده و کم اهمیت باشد. ولی ما در اینجا می خواهیم بگوییم که این کار بسیار مهم است زیرا این کلمات هستند که ترافیک را به سوی وب سایت شما هدایت می کنند.

برای این کار ابزارهای بسیاری وجود دارند البته بسیاری از آنها از زبان فارسی پشتیبانی نمی کنند.. و ما به شما ابزار رایگان  Google Keyword Planner را پیشنهاد می کنیم که از زبان فارسی نیز پشتیبانی می کند.

انتخاب کلمه کلیدی طولانی

کلمات کلیدی که بیشترین رقابت را دارند را انتخاب کرده و از آنها کلمات کلیدی طولانی تری بسازید ، این روش اولین گامی است است که ترافیک اندکی را به وب سایت شما هدایت می کند و پیش زمینه ی موفقیت در کلمات کلیدی خاص تر و رقابتی تر می باشد.

به عنوان مثال اگر کلمه ی کلیدی مد نظر شما “لپ تاپ” می باشد می توانید در این مرحله از کلمه کلیدی طولانی تری مانند “خرید لپ تاپ در تهران”  و یا “قیمت لپ تاپ سونی” و “مشاوره خرید لپ تاپ” و … استفاده کنید . توجه داشته باشید که کلمات کلیدی طولانی بسیار تاثیر گذار هستند.

رقابت کلمات کلیدی را بررسی نمائید.

کلمات کلیدی را در گوگل جستجو کنید و وب سایت های رتبه ی اول تا پنجم را مورد بررسی قرار دهید ( بررسی پیج رنک دامین اتوریتی و …. ) همچنین به تعداد نتایج گوگل نیز توجه داشته باشید .

تهیه لیست کلمات کلیدی

واژه هایی که می خواهید در آنها رتبه بیاورید را انتخاب کنید و با استفاده از ابزار Google Keyword Planner  کلمات مرتبط و پرکاربرد دیگر را به آن اضافه کنید سعی کنید کلماتی که کمتر قابتی هستند را پیدا کنید و یک لیست از آنها بسازید ، توجه داشته باشید که کلمات که شما انتخاب میکنید بایستی حداقل 1000 بار در ماه جستجو شوند .

سپس کلمات کلیدی بی معنی و اضافی را حذف نمایید ، بعضی مواقع Google Keyword Planner به ما کلماتی را پیشنهاد می دهد که بی استفاده بوده و مرتبط با موضوع ما نیستند ، آنها را از لیست خود حذف نمائید.

بازاریابی محتوا را آغاز کنید.

کار را آغاز کنید و مطالب مفید و با کیفیت در رابطه با کلمات کلیدی هدف خود تهیه و منتشر کنید ، میزان استفاده از کلمات کلیدی در مطالب شما بایستی بین 1 – 2 % درصد باشد ، هرگز از کلمات کلیدی بیش از حد استفاده نکنید این کار نتیجه معکوس خواهد داشت ، موتورهای جستجوگر این فعالیت را نوعی فریب الگوریتم (سئو کلاه سیاه چیست ؟ ) دانسته و وب سایت هایی که با این روش قصد افزایش رتبه در موتور های جستجوگر را دارند را جریمه می کنند.

امیدواریم که این مطالب برای شما مفید بوده باشد ….

برچسب‌ها: سئو , سئوی سایت ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


باشگاه فوتبال بارسلونا
چهار شنبه 16 شهريور 1401 ساعت | بازدید : 1293 | نویسنده : ولی غلامی | ( نظرات )

باشگاه فوتبال بارسلونا

ورزشگاه باشگاه بارسلونا، نیوکمپ که با حمایت‌های مالی هواداران در سال ۱۹۵۷ ساخته شد.

بارسلونا با مربیگری هلنیو هررا و لوییز سوارز جوان (بازیکن سال فوتبال اروپا در ۱۹۶۰) و دو بازیکن مجارستانی به توصیه کوبالا با نام‌های ساندور کوچیس و زولتان زیبور توانست دو عنوان ملی دیگر در سال ۱۹۵۹ و لا لیگا و جام بین شهری را در ۱۹۶۰ کسب کند. در ۱۹۶۱ بارسلونا اولین باشگاهی بود که توانست رئال مادرید را در رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا شکست دهد، اما در فینال با نتیجه ۳–۲ مغلوب بنفیکا شد.

کار ساخت ورزشگاه نیوکمپ در سال ۱۹۵۷ به پایان رسید و این بدین معنا بود که باشگاه مقداری پول برای خرید بازیکنان جدید داشت. دهه ۱۹۶۰ موفقیت‌های کمتری برای باشگاه به همراه داشت و لا لیگا کاملاً در دست رئال مادرید بود.از جنبه‌های مثبت دهه شصت می‌توان به ظهور بازیکنانی چون جوزپ فوسته و کارلس رکساچ و پیروزی باشگاه در کوپا دل جنرالیسمه در ۱۹۶۳ و جام بین شهری در ۱۹۶۶ اشاره کرد. همچنین بارسلونا توانست رئال مادرید را در فینال کوپا دل جنرالیسمه در ورزشگاه برنابئو در حالی که فرانکو بازی را تماشا می‌کرد، شکست دهد و بخشی از اقتدار سابق خود را به نمایش بگذارد. با پایان یافتن دوره دیکتاتوری فرانکو در ۱۹۷۴، نام باشگاه به نام اصلیش تغییر کرد، طراحی تاج آن به شکل اولیه‌اش برگردانده شد و دوباره حروف اصلیش را به دست آورد.

فصل ۱۹۷۳–۱۹۷۴ شاهد حضور یوهان کرایف بود که برای ثبت یک رکورد جهانی به مبلغ ۹۲۰ هزار پوند از آژاکس خریداری شد. یوهان کرایف در مصاحبه‌ای با یکی از خبرگزاری‌های اروپا گفت: «من بارسلونا را به رئال مادرید ترجیح دادم زیرا نمی‌توانم برای تیمی بازی کنم که با فرانکو ارتباط دارد». و این مصاحبه خیلی سریع او را به چهره محبوب هواداران بارسا تبدیل کرد و زمانی که وی نام فرزندش را یوردی، یک نام محلی کاتالانی گذاشت، بر میزان این محبوبیت افزوده شد. یوهان کرایف به همراه بازیکنان خوب دیگری چون خوان مانوئل آسنسی، کارلس رکساچ و هوگو سوتیل به باشگاه کمک کردند تا بتواند بعد از دهه ۱۹۶۰ با شکست ۵–۰ رئال مادرید در سال ۱۹۷۴ قهرمان لالیگا شود. یوهان کرایف در ۱۹۷۳ در اولین دوره حضورش در بارسا به عنوان بهترین بازیکن سال اروپا برای بار دوم انتخاب شد، او در سال ۱۹۷۱، زمانی که برای آژاکس بازی می‌کرد توانسته بود این عنوان برای اولین بار کسب کند، همچنین برای بار سوم در سال ۱۹۷۴ درحالی که همچنان برای بارسلونا بازی می‌کرد مجدداً این عنوان را تصاحب کرد.

نونیز و ثبات در مدیریت (۲۰۰۰–۱۹۷۸)

در سال ۱۹۷۸ جوزپ لوییس نونیز در انتخاباتی توسط اعضای باشگاه به عنوان مدیر جدید انتخاب شد. این تصمیم بسیار نزدیک و متصل به‌گذار اسپانیا در مسیر دموکراسی و پایان یافتن دیکتاتوری فرانکو در سال ۱۹۷۴ بود. هدف اصلی نونیز ارتقاء دادن بارسا به سطح یک باشگاه جهانی از طریق ثبات بخشیدن به آن در زمین و خارج از آن بود. وی به توصیه کرایف، آکادمی جوانان بارسلونا، لا ماسیا را در ۲۰ اکتبر ۱۹۷۹ تأسیس کرد. دوره ریاست او ۲۲ سال به طول انجامید و بر بارسلونا تأثیر بسزایی گذاشت. از زمان نونیز سیاست‌های سختگیرانه‌ای برای دستمزد و نظم و انضباط به جا مانده‌است.

در ۱۶ مه ۱۹۷۹ بارسلونا با شکست ۴–۳ فورتونا دوسلدورف در مقابل بیش از ۳۰٬۰۰۰ طرفدار بارسلونایی که برای دیدن بازی به بازل سوئیس آمده بودند، توانست برای اولین بار جام در جام اروپا فتح کند. در ۱۹۸۲ مارادونا با قراردادی به مبلغ ۵ میلیون پوند از بوکا جونیورز خریده شد و دهمین رکورد جهان از حیث مبلغ قرار داد رقم خورد.در پایان فصل ۱۹۸۳–۱۹۸۲ بارسلونا توانست با مربیگری منوتی، رئال مادرید را شکست دهد و قهرمان کوپا دل ری شود. حضور مارادونا در بارسا دیری نپایید و او بارسلونا را برای پیوستن به ناپولی ترک کرد. در آغاز فصل ۱۹۸۵–۱۹۸۴ تری وینابلز به عنوان مربی انتخاب شد و توانست لا لیگا را با هافبک برجستهٔ آلمانی، برند شوستر فتح کند. در فصل بعدی او تیم را به مرحله فینال جام باشگاه‌های اروپا برد که در ضربات پنالتی بارسا مغلوب استوا بخارست شد و عنوان نایب قهرمانی را کسب کرد.

پس از جام جهانی فوتبال ۱۹۸۶ باشگاه گری لینکر آقای گل آن رقابت‌ها را از باشگاه اورتون خرید و با دروازه‌بان آندونی زوبیزارتا قرار دادی طولانی بست. اما تیم در حالی که شوستر در محرومیت به سر می‌برد نتوانست موفقیت‌های زیادی کسب کند. وینابلز در آغاز فصل ۱۹۸۸–۱۹۸۷ از بارسا اخراج و لوییس آراگونز جانشین او شد. تمرد بازیکنان از نونیز در رویدادی که به هسپریا موتینی شهرت دارد در همین فصل رخ داد و این فصل با پیروزی ۱–۰ در مقابل رئال سوسیداد در فینال کوپا دل ری به پایان رسید.

یوهان کرایف برنده چهار عنوان قهرمانی لا لیگا با بارسلونا در سمت مربی

در سال ۱۹۸۸ کرایف به عنوان سرمربی به باشگاه بازگشت و به زبان ساده‌تر یک تیم رؤیایی جمع کرد. در حالی که باشگاه با ستاره‌های بین‌المللی چون روماریو، رونالد کومان، میشل لادروپ و هریستو استویچکوف قرار داد داشت، او ترکیبی از بازیکنان اسپانیایی چون خوزه ماری باکرو، جوزپ گواردیولا و تکسیکی بگیریستین را به زمین می‌برد.بارسا زیر نظر یوهان کرایف توانست چهار عنوان قهرمانی لالیگا را بین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۴ پی در پی کسب کند. در رقابت‌های اروپایی نیز با شکست سمپدوریا در فینال جام در جام اروپا ۱۹۸۹ و لیگ قهرمانان اروپا ۱۹۹۲ هر دو عنوان قهرمانی را به دست آورد. همچنین بارسا کوپا دل ری در سال ۱۹۹۰، سوپر جام اروپا در سال ۱۹۹۲ و سه سوپر جام اسپانیا را نیز ازآن خود کرد. یوهان کرایف با ۱۱ عنوان قهرمانی، موفق‌ترین مربی باشگاه تا به امروز بوده و با ۸ سال مربیگری پی در پی بیشترین مدت باقی‌ماندن در سمت مربیگری باشگاه را داراست.بخت یوهان کرایف در فینال دو فصل آخر مربیگریش برگشت و کسب نتایج ضعیف اسباب اخراج او توسط نونیز را فراهم کرد.

بابی رابسون جایگزین کرایف شد و تنها در فصل ۱۹۹۷–۱۹۹۶ در این سمت باقی‌ماند. او رونالدو را از پی‌اس‌وی خرید و توانست سه جام کوپا دل ری، سوپر جام اسپانیا و جام در جام اروپا را برای باشگاه به ارمغان آورد. حضور رابسون تنها یک راه حل کوتاه مدت بود تا لوئیس فن خال بتواند به باشگاه بپیوندد. رونالدو نیز چون مارادونا برای مدت کوتاهی در باشگاه ماند و سپس به اینتر میلان پیوست. به هرشکل ستارگان تازه‌ای چون لوییس فیگو، پاتریک کلایورت، لوییز انریکه و ریوالدو در باشگاه ظاهر شدند و بارسا هر دو جام کوپا دل ری و لا لیگا را در سال ۱۹۹۸ بالای سر برد. در ۱۹۹۹ ریوالدو به عنوان چهارمین بازیکن بارسلونا توانست عنوان بهترین بازیکن فوتبال سال اروپا را کسب کند. علی‌رغم تمام این موفقیت‌ها داخلی، عدم پیروزی بارسا در فینال لا لیگا ۲۰۰۰ که سبب قهرمانی رئال مادرید شد، استعفای نونیز و فن خال را در پی داشت.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
آرشیو مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان tanzkadeh و آدرس tanzkadeh.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 145
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 19

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 313
:: باردید دیروز : 58
:: بازدید هفته : 1485
:: بازدید ماه : 22754
:: بازدید سال : 62824
:: بازدید کلی : 1074291